SkyGliders logo
 
gradient

Reserve parachute

De reserveparachute is het minst 'sexy' onderdeel van de uitrusting. Behalve om te luchten komt hij normaal gesproken nooit te voorschijn, er zijn geen tot de verbeelding sprekende specificaties (of je moet warm lopen van de gedachte dat jouw scherm 16 panelen heeft in plaats van 12) de kleurstelling is eigenlijk volkomen oninteressant) en de prestaties zijn ook niet iets om emotioneel van te worden.

Maar net als de rest van je uitrusting is ook de reserve een modern stukje techniek. Betere materiaal (doek) en ontwerp zorgen ervoor dat de reserveschermen sneller openen en stabieler 'zweven' bij een lagere snelheid.

Normering

Reserveschemen worden, net als een harnas of een parapente, door onafhankelijke bedrijven gekeurd. In het verleden was er de DHV (Duits) en de Acpul (Frans) keuring, nu wordt er overwegend nog naar EN normen gekeurd. In sommige landen is een bepaalde keuring verplicht (in Duitsland bijv. DHV of EN)terwijl in andere landen niets geregeld is. Hoewel een keuring niet zaligmakend is, verkopen wij alleen nog maar reserves met minimaal een EN keuring (sommige merken hebben een EN en een van de andere keuringen, maar dat voegt aan de veiligheid niet veel toe, dat is vooral vanwege juridische implicaties). Een zeer geronomeerd onafhankelijk keuringsbedrijf is Air Turquoise en je kunt op hun site veel informatie inwinnen over het keuren en over gekeurde produkten.

De juiste maat

De meeste type reservaparachutes zijn leverbaar in verschillende maatvoeringen en het is belangrijk om de juiste maat te gebruiken: een te grote parachute heeft meer tijd nodig om te openen en heeft een grotere pendelneiging, een te kleine parachute daalt zo snel dat je misschien iets breekt als je de grond raakt. Je totale vlieggewicht (piloot, volledige uitrusting inclusief parapente en reserve parachute) moet binnen de door de fabrikant opgegeven grenswaarden vallen.

Verschillende typen

We onderscheiden twee soorten reserveparachutes: stuuurbare en niet-stuurbare. Beiden hebben hun eigen voor en nadelen.

Stuurbare reserve parachute

Type 1: koepeltje. Aan de achterzijde van deze parachute zitten twee met flappen bedekte gaten die door de piloten met behulp van 'stuurlijnen' geopend kunnen worden. Zonder input van de piloot gedraagt deze reserve zich als een niet-stuurbare koepel. Voordeel van deze parachute is de eenvoud en betrouwbare werking, nadeel is dat er maar weinig voorwaartse snelheid ontwikkeld wordt en dat er dus ook maar weinig te manoeuvreren valt. Maar als je voldoende hoogte hebt kunnen de gevaarlijkste obstakels vermeden worden. We komen dit type parachute in de praktijk bijna niet meer tegen.

Type 2: rogallo varianten (driehoek uitvoering). Deze bestuurbare reserveparachutes zijn al vele jaren verkrijgbaar (o.a. Von Blom, Apco, Sky) maar tot op heden nooit heel erg populair geworden. Het is een stuk ingewikkelder om te maken dan een koepel (duurder), je hebt een relatief groot oppervlak nodig om het te laten werken (dus meer materiaal en daarom bulky, zwaar en duur) en je loopt het risico dat je bij opening de 'verkeerde' kant op vliegt. De hier genoemde nadelen en het feit dat bij het paragliding een reserve niet vaak gebruikt word verklaren het gebrek aan interesse van piloten in het verleden. Sinds kort is er eindelijk een alternatief op de markt die de meeste van de hierboven genoemde nadelen grotendeels opheft: de Beamer-2 van High Adventure in Zwitserland. Deze Rogallo is gemaakt van lichtgewicht materiaal, bedient met één maat de markt tot 130 kg (all up) en gedraagt zich zonder piloten input bijna als een koepel, dus veel minder risico om bij opening de verkeerde kant (rotswand!) op te vliegen. Hoewel de prijs nog altijd hoger is dan die van het (lichtgewicht) koepeltje, zijn er zoveel van de nadelen verdwenen en zoveel voordelen als het er echt op aankomt, dat een groeiende groep piloten voor deze reserve kiest. Dit is voor ons de eerste bestuurbare reserve parachute waar we echt achter staan - een deel van het instructie team is al overgestapt en we proberen deze parachute op voorraad te houden.

Niet-stuurbare reserve parachute

Dit is (voor paragliding) altijd een koepeltje met een middellijn waardoor deze reserve zijn donut vorm krijgt. Door de opening in het midden van het scherm is de parachute stabieler en neemt de pendelneiging sterk af.  Het is nog steeds de meest gebruikte reserve in onze sport. Dit model wordt tegenwoordig ook van lichtgewicht materiaal geproduceerd met gewichtsbesparingen van 25 tot 50%, wat vooral bij de grotere maten zowel in volume als gewicht aardig zoden aan de dijk zet...tegen een meerprijs natuurlijk. Voordelen van deze reserve zijn onder meer de relatief lage aanschafprijs, compacte formaat in gevouwen vorm, snel te vouwen, eenvoud van de inbouw (zit nooit achterstevoren!). Nadeel is natuurlijk dat hij niet bestuurbaar is (dus je moet maar afwachten waar je landt) en de relatief hoge daalsnelheid (in vergelijking met rogallo type reserve).

Op de shop pagina vind je specificaties en prijzen van de meest gebruikte reserveparachutes.

Onze belangrijkste leveranciers:

Independence Annular Evo
Evo Cross
beamer 2