SkyGliders logo
contact    inloggen   
gradient

Overzicht en inhoud opleidingen

Brevet-1 opleiding

De brevet-1 (PgPL niveau 1) opleiding begint bijna altijd op zaterdag en bij voorkeur vroeg in het seizoen - hoe meer je in het eerste jaar leert, hoe makkelijker je het in het volgende jaar weer oppakt.

Het eerste weekeinde*

Het eerste deel van de dag besteden we aan een uitgebreide kennismaking met het materiaal. Aangezien je in de toekomst vooral op jezelf bent aangewezen voor je eigen veiligheid, is het van groot belang dat je precies weet waar je spullen uit bestaan en hoe je ze gebruikt.

Daarna krijg je in sneltreinvaart de basisconcepten uitgelegd. We verwachten nu nog niet dat je alles onthoudt, maar het is van belang dat je in ieder geval van het bestaan van een aantal zaken weet.

Als het mooi weer is, gaan we zo snel mogelijk naar buiten om met een echt scherm aan de slag te gaan. De zogenaamde grondoefeningen bestaan uit het oefenen van de start en het controleren van het scherm - hoe meer je oefent, hoe meer het op een gegeven moment vanzelf lijkt te gaan. De piloot die het meest oefent is later meestal de beste piloot, vandaar dat je ook ervaren piloten en instructieteamleden vaak met een scherm ziet 'spelen'.

Zodra je wat basisvaardigheden onder de knie hebt ga je met een instructeur een echte vlucht maken. Je stuurt zelf en ervaart wat het is om in de lucht te hangen, maar wel met de wetenschap dat een ervaren piloot direct achter je hangt om te zorgen dat het lastigste deel  van de vlucht, het starten en landen, zonder ongelukken verloopt.

Een ervaring rijker ga je weer met een oefenscherm aan de slag en zodra je voldoende schermbeheersing hebt, wordt je voorzien van een complete uitrusting en ga je je klaarmaken voor je eerste solo vlucht.

Elke piloot wordt altijd voorzien van een portofoon en zeker de eerste vluchten wordt je van begin tot einde van je vlucht volledig over de radio begeleid. Naarmate je ervaring toeneemt geven we je steeds minder instructies, maar houden we je wel zorgvuldig in de gaten. Met elke vlucht leer je beter in te schatten hoe je scherm reageert op je input en hoe je de juiste koers volgt.

De volgende weekeinden*

Bij SkyGliders bepaal je zelf het tempo: we adviseren je om aan het begin van je vliegcarrière twee tot vier vluchten per dag te maken, afgewisseld met zoveel mogelijk grondoefeningen. Wil je meer vluchten maken, dan is dat geen probleem, maar vergis je niet in de (mentale) inspanning van deze eerste vluchten. Bij vermoeidheid neemt je blessure gevoeligheid toe en daar wordt niemand wijzer van.

Na verloop van tijd

Bij de brevet-1 opleiding hoort een verplichte theoriesessie die we een aantal keren per jaar organiseren. Geheel gericht op de praktijk behandelen we een groot aantal onderwerpen waar je inmiddels al mee te maken hebt gehad of nog mee te maken gaat krijgen. Je kunt alleen meedoen als je al een aantal solovluchten hebt gemaakt en het theorieboek een keer hebt doorgelezen. De theorie die we in dit stadium van de opleiding behandelen is niet moeilijk, maar wel belangrijk! De sessie wordt afgesloten met een kort examen, wat door 99% van de deelnemers (die zich hebben voorbereid) met succes wordt afgerond.

Het eerste brevet

Indien je geslaagd bent voor het theorie examen en 15 solovluchten hebt gemaakt, mag je het 1ste brevet aanvragen. Het eerste brevet wordt ook door de andere KNVvL scholen erkend en geeft je de mogelijkheid om verder te gaan voor brevet-2.

 

* Iedereen is anders en de weersomstandigheden zijn van invloed op de mogelijkheden. Bovenstaande informatie is ter illustratie van het mogelijk verloop van een opleiding en gebaseerd op onze ervaringen in het verleden.

even wennen aan de lijnenna de eerste tandemvluchtgymzaal