SkyGliders logo
 
gradient

Opleiding start in Nederland

Onze opleidingen vinden in eerste instantie in Nederland plaats. Hoewel veel piloten als doel hebben om als zelfstandig piloot in de bergen te kunnen vliegen, zijn er genoeg argumenten om eerst in ons eigen land ervaring op te doen:

  • Paragliding leer je niet in een week. Door gedoseerd in de weekeinden steeds een stapje verder te gaan, bouw je over een langere tijd ervaring op en heb je ook veel meer tijd om alle nieuw indrukken te verwerken.
  • Vooral in het begin is het fysiek redelijk inspannend. Naarmate je vaardigheden toenemen, ga je in plaats van kracht steeds meer techniek gebruiken. Tegen de tijd dat je naar de bergen gaat zijn je vaardigheden zodanig dat we de "oefenhelling" kunnen overslaan en is het rendement van je (relatief dure) week in het buitenland veel hoger.
  • Paragliding is afhankelijk van de weersomstandigheden. Als je nog geen ervaring hebt moeten de omstandigheden bijna perfect zijn, vooral in de bergen waar de risico's toch al groter zijn dan in Nederland. Op ons lierveld kunnen we je vluchten uitstellen tot het weer geschikt is, in de bergen is je week vakantie zo om en zijn uitgestelde vluchten lastig in te halen. Kom je echter met een flinke dosis Nederland ervaring in de bergen aan, dan zijn de condities minder snel spelbreker en is er ook met minder mooi weer vaak toch kans om te vliegen.
  • De kosten voor de basis van je vliegcarrière zijn in Nederland vele keren lager dan in het buitenland.
  • Bij vliegen draait het om routine, routine en routine. Die bouwen de meeste piloten veel makkelijker in Nederland op: regelmatig het lierveld bezoeken is veel eenvoudiger dan regelmatig naar de bergen.

Nog los van bovenstaande argumenten: vliegen in Nederland is gewoon heel leuk en het lierveld is een gezellige plek om met andere piloten je ervaringen te delen.

Wij zijn zo overtuigd van de voordelen van het leren vliegen in Nederland dat we al jaren geen piloten meer meenemen naar de bergen die het niveau van brevet-1 nog niet hebben bereikt. Heb je haast: met een beetje medewerking van het weer en een flinke portie eigen inzet kun je dat niveau in een maand bereiken (al doen de meesten daar langer over).

piloten op het veldveld