SkyGliders logo
contact    inloggen   
gradient

In de bergen - belangrijk

Of je nou al jaren in de bergen vliegt of net komt kijken, er zijn veel dingen om aan te denken. Er zijn boeken volgeschreven over bergvliegen, maar door de grote hoeveelheid informatie kan het gebeuren dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Op deze pagina geven we je wat informatie en tips waarvan we vinden dat je ze moet weten voordat je op reis gaat of die gewoon handig zijn om al een keer gelezen te hebben voordat je op de start staat. Elke school heeft over sommige dingen zijn eigen opvatting, onderstaande is dus soms specifiek een SkyGliders advies of voorwaarde.

Voordat je op reis gaat

Reisverzekering: hopelijk heb je hem nooit nodig, maar als pech of noodlot toeslaat, dan kan je eigenlijk niet zonder een goede reisverzekering. Het gaat dan vooral om het gedeelte dat te maken heeft met medische kosten, repatriëring, opsporing- en reddingsacties. Veel reisverzekeringen keren niet uit bij schade of ongevallen als gevolg van bijv. paragliding, controleer dat zorgvuldig voordat je in de bergen gaat vliegen. Als je nog geen verzekering hebt dan kun je online een aflopende of doorlopende verzekering sluiten bij de Europeesche (altijd de opties (winter)sport en geneeskundige kosten selecteren). Deze verzekering voldoet ruimschoots aan de minimum eisen die wij hiervoor stellen. Voor alle Europeesche landen en de landen rondom de Middellandse zee (ook Turkije) heb je voldoende aan Europa dekking.

Zorgverzekering: alle inwoners van Nederland hebben verplicht een zorgverzekering. Vraag bij je zorgverzekering een pasje aan (EHIC) waarmee je in het buitenland makkelijk kan laten zien dat je (goed) verzekerd bent.

Paspoort of ID kaart: in al onze buitelandbestemmingen heb je aan een ID kaart voldoende - voor Turkije moeten je papieren minimaal tot drie maanden na de geplande vertrekdatum geldig zijn.

Instrumenten: het gebruik van een portofoon is (bij ons) verplicht. Een vario is nooit verplicht, een hoogtemeter is niet overal verplicht. Maar we adviseren je om zo snel mogelijk een eigen exemplaar te kopen: je weet dan precies hoe die werkt. In zijn algemeenheid is het volgende van toepassing: de minder dure varios voldoen voor de meeste piloten het beste: ze geven de hoogte goed aan, ze helpen je in thermiek en leiden niet af door een overload aan informatie.

Helm: tijdens het oefenen en tijdens het vliegen dragen we een helm. Er is regelmatig discussie over welke helmen wel of niet geschikt zijn voor het vliegen, maar als je een tijdje meedraait (zoals wij), dan heb je daar een genuanceerde kijk op. Het instructieteam heeft besloten dat met ingang van seizoen 2013 het voor alle deelnemers die niet in het bezit zijn PgPL 2 of hoger verplicht is om een voor paragliding goedgekeurde integraalhelm te dragen.

Kleding: of je nou een speciaal vliegpak aanschaft of liever 'gewone' kleding draagt, zorg ervoor dat je goed bent voorbereid. Het temperatuurverschil tussen de landingsplaats en de start en het hoogste punt van je vlucht kan enorm zijn. We hebben al te vaak meegemaakt dat piloten in een T-shirt van de landingsplaats vertrekken, om op de start te vernikkelen van de kou. In de lucht is het door je vliegsnelheid, hoogte en gebrek aan uitstraling van de berg vaak nog een stuk kouder - en wie het koud heeft kan zich niet concentreren op het vliegen en op de omgeving (en dan zeggen we het nog voorzichtig). Zorg voor voldoende kleding, werk met zo veel mogelijk laagjes, de buitenste laag is bij voorkeur van winddicht, ademend materiaal. Vliegpakken zijn een goede keuze, maar een winddicht jack en een outdoor- of regenbroek zijn ook uitstekende oplossingen. Hoge stevige schoenen verkleinen de kans op blessures.

Op locatie

Eten en drinken: je bent de hele dag buiten, je hersenen draaien (als het goed is) op volle toeren, je lichaam wordt blootgesteld aan fysieke inspanningen die je wellicht niet gewend bent. Zorg er daarom voor dat je 's ochtends voldoende eet, voldoende eten bij je hebt voor lunch en tussendoortje. Zorg ook goed voor je vochthuishouding. Omdat we vaak niet van te voren weten hoe lang we op pad zijn en in wat voor condities we terecht komen, moet je er eigenlijk altijd voor zorgen dat je minstens een extra liter water bij je hebt.

Alcohol en drugs: we zijn er helemaal niet op tegen dat je NA het vliegen alcoholische dranken gebruikt, maar ken je grenzen. Als wij in de ochtend van mening zijn dat je alcohologebruik de voorgaande avond je prestaties nog beinvloedt, dan mag je (tijdelijk) niet vliegen. Voorafgaand aan een vlucht wordt bij SkyGliders door niemand alcohol houdende drank gebruikt. Om misverstanden te voorkomen is de regel heel simpel: na gebruik van alcoholische versnaperingen wordt er die dag niet meer gevlogen. Geen uitzonderingen! Drugs passen ook niet bij vliegen en derhalve zijn de regels met betrekking tot drugs gelijk aan die voor alcohol. Tot op zekere hoogte moet en mensen zelf bepalen wat voor substanties ze gebuiken, maar gezien de strafrechtelijke consequenties in het buitenland is er geen enkele aanwezigheid van welke stimulerende middelen dan ook toegestaan in of bij door SkyGliders gebruikte tenten, auto's en busjes.

Let op je spullen - en die van een ander: we zijn vaak met een grote groep onderweg en het gebeurt regelmatig dat we de plannen aanpassen, van startplek wisselen, van solo- naar tandemvliegen overstappen, van bus wisselen, etc. Hou goed in de gaten dat je steeds weet waar je uitrusting en je overige spullen zich bevinden en naar dezelfde locatie onderweg zijn als jezelf. Als we om wat voor reden dan ook opsplitsen en/of van bus wisselen, denk er dan aan dat je spullen dat ook doen. En denk dan gelijk even mee voor degene de wellicht al boven of beneden zit te wachten, dat die uitrustingen er ook nog bij zijn. Een kleine moeite die veel ergenis kan voorkomen.

Materiaal in orde: natuurlijk gaat er wel eens iets stuk of verloren. Overdenk aan het eind van elke vliegdag wat er voor de volgende vliegdag nog moet gebeuren en maak dat gelijk in orde. Opladen van je telefoon en portofoon, een kapot oortje, nieuwe batterij in een vario, scheurtje repareren van een scherm, opnieuw inbouwen van een reserve - 's ochtends is niet het moment om die dingen (gehaast) nog te gaan regelen.

Opruimen: we zijn altijd met een grote groep en een beetje huishoudelijke discipline doet wonderen voor de sfeer. We laten daarom ons 'kamp' altijd opgeruimd achter, we houden de huurhuisjes netjes, vuilnis verwijderen we de hele dag door. Aan het eind van de dag mesten we de auto's even uit. Je kan de hele dag pakken en gebruiken wat je wil, maar ruim alles wat je gebruikt weer netjes op - wel zo fijn voor de volgende gebruiker.

Een vliegdag: vertrek, start en de landing

We stellen ons altijd op het standpunt dat we te gast zijn in de gebieden waar we komen en dat we graag een welkome gast zijn en blijven. Daarom laten we anderen in hun waarde en we bemoeien ons vooral met onszelf. We laten nooit afval achter, we vertellen zo min mogelijk hoe anderen zich moeten gedragen en we lachen anderen niet (hardop) uit.

Vertrek vanaf de camping/hotel: afhankelijk van het weer bepalen we voor de volgende dag hoe laat we ('s ochtends) vertrekken. Als er niet iets anders is gecommuniceerd, dan vertrekken we om 09:00u. Dat is niet ongeveer negen uur, maar dat is voor zover mogelijk 09:00u! Aangezien er in de loop van de week altijd mensen zijn die een (eerste) vlucht overslaan, moe of misselijk zijn, iets alternatiefs gaan doen of om wat voor reden dan ook niet meegaan, controleren we niet of iedereen er is. Ben je er niet bij, dan heb je pech of moet je op eigen gelegenheid ons achterna komen (voor zover dat mogelijk is). Het is niet fair voor de mensen die wel klaarstaan om elke dag op achterblijvers te moeten wachten. 

Informatie: het instructieteam draait al jaren mee en vertelt je graag over de plek en de omstandigeheden ter plaatse. Zeker als we een nieuwe plek bezoeken, doen we meestal voordat we iets anders doen eerst een briefing waarin belangrijke informatie wordt verstrekt: de beste route, afwijkende regels, NOTAM's, informatie over het weer en de planning voor de komende uren kunnen daar onderdeel van uitmaken. Zorg ervoor dat je daarbij bent, niets is voor onze instructeurs irritanter dan een briefing te hebben gegeven om vervolgens nog een paar piloten te zien arriveren die eerst de andere kant van de start zijn gaan bekijken.

Vliegen...of niet vliegen: een ding is zeker, vliegen moet nooit. Het instructieteam kijkt altijd zorgvuldig of het naar hun mening voor de verschillende deelnemers vliegbaar is, maar dat is maar één van de overwegingen die meespelen in je beslissing of je wel gaat vliegen. Alleen jij weet hoe je je voelt. Vliegen doe je voor je plezier en als je denkt dat de omstandigeheden of je gemoed niet optimaal zijn, dan kan je rustig een vlucht overslaan - we zorgen altijd voor transport terug en niemand zal je er ooit op aankijken als je een keer niet meedoet. Laat je nooit overhalen om een vlucht te maken als dat niet goed voelt!!!

Er zijn ook wel eens dagen dat je twijfelt. Je staat op de start en je weet het nog niet. Dat is een normaal onderdeel van het hele leren vliegen proces en bijna alle piloten hebben hier met regelmaat mee te maken. Neem vooral je tijd en neem, al dan niet in overleg met het team, een beslissing waar je zelf achter staat. Hou wel rekening met het volgende: bij SkyGliders kijken we altijd (tot de één na laatste piloot) met elkaar mee of de start goed verloopt - ook bij piloten en teamleden die al vele jaren vliegen en in principe zelfstandig zijn. Je weet tenslotte maar nooit en gevaar kan uit onverwachte hoeken komen. Aangezien onze teamleden bijna elke ronde meevliegen, kan er een moment komen dat onze hele ploeg is vertrokken. Tegen de tijd dat de voorlaatste piloot weg is moet je beslissen - als je dan nog langer wil wachten dan kun je pas de volgende ronde weer meedoen.

Uiteraard respecteren we je keuze, maar we vragen wel het volgende: als je nog niet weet wat je gaat doen (bijv. omdat de wind niet lekker meewerkt, het zicht matig is, of wat dan ook) willen we wel graag dat je alles klaarmaakt om wel te gaan vliegen. We hebben heel vaak te maken met een 'startwindow': het is dan steeds maar een paar minuten geschikt om te starten, of de dag loopt ten einde en het wordt donker en/of de wind draait. Als je tijdens het startwindow beslist dat je wilt vliegen, maar je moet je spullen nog gaan klaarleggen, dan is er grote kans dat je het window net mist, en met jou de instructeur die op je heeft gewacht. Aangezien het een kleine moeite is om, als je uiteindelijk beslist dat je toch niet meer gaat, je spullen weer even op te ruimen, vragen we je dus bij twijfel om wel klaar te gaan staan.

naar de startbergvliegenpeter gestartlandingsveldaltijd even opletten