SkyGliders logo
contact    inloggen   
gradient

Soaren - een bijzondere tak van sport

Wat is soaren

Met soaren wordt bedoeld het vliegen op de wind voor een obstakel. Dit obstakel kan een berg, een klif, een dijk, een duinketen, een gebouw of welk ander obect dan ook zijn, als het er maar voor zorgt dat aanstromende wind over het object gestuwd wordt.

Door te vliegen in die lucht die omhoog gestuwd wordt, wordt je daalsnelheid (met een parapente vlieg je altijd naar beneden, want we hebben geen motor) geheel of gedeeltelijk opgeheven. Door hier optimaal gebruik van te maken zijn ononderbroken vluchten van vele uren mogelijk en kunnen grote afstanden overbrugd worden - ook in Nederland. De tocht uit-en-thuis (heen en weer) van Wijk aan Zee naar Den Helder is inmiddels een feit (2011 SkyGlider piloot Bas de Weert!).

Soaren gaat het beste met laminaire wind (die bijvoorbeeld van zee komt), maar ook in de bergen kan het uitstekend soarbaar zijn. Hoe groter het object, hoe minder wind volstaat. Ook hebben grote objecten, zoals een bergwand, vaak een redelijk grote liftband, je hoeft dan niet al te dicht bij de berg te vliegen.

Is soaren moeilijk?

Afhankelijk van de locatie en de omstandigheden kan soaren van kinderlijk eenvoudig (voor zover vliegen met een parapent ooit kinderlijk eenvoudig is) tot extreem ingewikkeld zijn. Het soaren voor een bergwand aan het einde van een mooie zonnige dag komt vaak als een kadootje waarin ook beginners een uur of langer zonder enige moeite boven kunnen blijven. Soaren aan de Nederlandse kust met onze lage duinen en vaak harde wind die niet altijd keurig haaks op het duin staat kan ingewikkeld en gevaarlijk zijn: als tientallen piloten in een smalle liftband met snelheden (ten opzichte van de grond) van bijna niets tot meer dan 60 km per uur op een hoogtes van enkele centimeters tot een meter of veertig in een schijnbare chaos om je heen scheren, dan kan de kleinste inschattingsfout grote gevolgen hebben.

Soaren in de bergen wordt op een vanzelfsprekende manier geïntegreerd in de bergopleidingen. Soaren aan de kust is een ander verhaal.

Soaren aan de kust

We hebben het dan vooral over duinsoaren in Nederland (maar er zijn ook schitterende plekken in Frankrijk, Denemarken, Marokko, Namibië, Zuid Afrika, Indonesië, Californië USA, Australië, Nieuw Zeeland, etc. etc.). Duinsoaren is een werkelijk schitterende manier van vliegen: zonder hulp van een lier (en het hele lierteam) en zonder dat je eerst de berg op moet kun je fantastische vluchten maken - uren genieten van het avontuur, de sportiviteit, het buiten zijn, helemaal gefocused en tegelijk helemaal relaxed.

Onze eigen Nederlandse duinen bieden wel zo hun eigen uitdagingen: vanwege de lage hoogte kun je alleen vliegen als het wat harder waait en dat maakt starten lastig. Je mag het duin bijna nergens betreden (erboven vliegen mag meestal wel), dus je moet of op een speciale plek op de top (als die er is) starten, daar waar de wind het hardst is, of beneden op het strand, waar vaak prikkeldraad het strand scheidt van het duin. En hoe beter de omstandigheden, hoe drukker het wordt - het luchtruim delen met vijftig of meer piloten kan best intimiderend zijn.

Opleiding soaren

Uit bovenstaande begrijp je het al: soaren moet je echt leren. Ofschoon een enkele school zich aan een soaropleiding waagt, is het in Nederland extreem lastig plannen - de wind houdt geen rekening met het weekeinde en er zijn maar een beperkt aantal soarbare dagen per jaar. SkyGliders biedt daarom geen formele soaropleiding, maar op de dagen dat het soarbaar is zijn we (teamleden) toch op het strand en begeleiden we onze cursisten (van de lieropleiding) en SkyGliders leden met raad en daad om het soaren onder de knie te krijgen. Soaren doe je in principe met een eigen uitrusting (die helemaal niet nieuw hoeft te zijn), maar als de gelegenheid zich voordoet dat we vanaf het veld vertrekken, hebben we ook schoolschermen beschikbaar.

Vliegen is nooit onschuldig en soaren is dat nog minder: voordat je begint met soaren moet je minimaal het niveau van brevet-1 hebben bereikt. Je eerste soarpogingen onderneem je nooit zonder begeleiding van een ervaren piloot (want er zijn echt heel veel zaken waar je rekening mee moet houden). De soarstart is per defenitie een achterwaartse start, die moet je dus beheersen voordat je gaat soaren - gelukkig kan je de achterwaartse start op het lierveld en elk ander oefenveld tot het oneindige oefenen.

Wanneer is het soarbaar

In Nederland zijn er verschillende soarplekken waar het vanaf windkracht 3 richting ZW tot windkracht 4 richting NW (of zelfs 5 als je een snel scherm hebt) vliegbaar is. We houden elkaar op de hoogte via de soarpagina - je kan een email bericht van elke posting ontvangen door je email adres aan de lijst toe te voegen.

Waar kunnen we soaren

De meest populaire plekken in Nederland zijn Zoutelande (provincie Zeeland), Langevelderslag (bij Noordwijkerhout in Zuid Holland) en Wijk aan Zee (ten noorden van het Noordzeekanaal in Noord Holland). Maar er zijn veel meer plekken waar we kunnen soaren. Een aantal daarvan vind je op het kaartje van SkyGliders bij Google Maps - heb je nog een andere plek, mail dan even de coordinaten en dan voegen we die plek toe aan ons kaartje. In de loop van 2012 komt er naar alle waarschijnlijkheid een schitterende soarplek op de Maasvlakte-2 tot onze beschikking, waar we zowel bij ZW als NW wind kunnen vliegen!

 

 

 

 

 

 


SkyGliders Paragliding weergeven op een grotere kaart
soaren15.JPG soaren06.JPG P6170197.JPG Soaren 10-4-05 001.jpgwindsoaren