SkyGliders logo
 
gradient  

De kop en de staart

Status: verplicht (eigenlijk)


Tja, je moet toch ergens mee beginnen (en eindigen), niet waar?

De kop

Officieel dient een METAR te beginnen met het woord METAR. Maar in de praktijk gebeurt dat lang niet altijd. Zo komt het geregeld voor dat bij het publiceren van een METAR het woord METAR maar vast weggelaten wordt. De site van de N.W.S. doet dit bijvoorbeeld. Als je daar de METAR van LAX (dat enorme vliegveld van Los Angeles is dat) opvraagt, dan krijg je:

KLAX 011050Z 00000KT 10SM OVC014 15/11 A2990 RMK AO2 SLP124 T01500111

Eigenlijk had daar moeten staan:

METAR KLAX 011050Z 00000KT 10SM OVC014 15/11 A2990 RMK AO2 SLP124 T01500111=

Ook komt het wel eens voor dat er juist vòòr het woord METAR al informatie staat. Het K.N.M.I. doet dit bijvoorbeeld. Een METAR ziet er dan zo uit:

ZCZC SA010955 EHKV METAR EHKV 010955Z NIL=

Gelukkig kun je de informatie die voor het woord METAR staat rustig overslaan. Dus houd je in feite een heel kort METARtje over:

METAR EHKV 010955Z NIL=

De staart

Het is een goede gewoonte een METAR af te sluiten met het = teken. Maar net als bij het woord METAR aan het begin, geldt ook hier dat het in de praktijk kan voorkomen dat het = teken al voor je weggehaald is. Kijk nog maar eens goed naar die METAR van LAX hierboven.

Voor de goede orde: het is niet het weerstation zelf dat de kop en staart weglaat (of extra informatie opneemt vòòr de kop), dat wordt gedaan door instanties die de berichten verzamelen en verder verspreiden, zoals het K.N.M.I. en de N.W.S.

Correctie

De voorbeelden in deze cursus bevatten altijd een kop en een staart. Ofschoon best te begrijpen valt dat kop en staart voor het gemak worden weggelaten, horen ze er formeel gezien nou eenmaal wel degelijk bij. Verreweg de meeste voorbeeldberichten zijn weliswaar afkomstig uit de database van de N.W.S. en missen dus aanvankelijk de kop en staart, maar die heb ik dan zelf weer toegevoegd. Zo eigenwijs ben ik dan ook wel weer :-)


volgende pagina